Obsługa osób niepełnosprawnych
Procedura obsługi osób niepełnosprawnych
w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Białymstoku.
WSTĘP
§ 1.
- Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Białymstoku, zwany dalej „Ośrodkiem", zapewnia obsługę osób niepełnosprawnych w siedzibie przy ul Wiewiórczej 64
w Białymstoku. Ze względu na ograniczenia architektoniczne obsługa osób niepełnosprawnych w Filii WORD w Bielsku Podlaskim jest niemożliwa. Za osobę niepełnosprawną uznaje się osobę, której stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych. - Procedura określa sposób postępowania pracowników Ośrodka w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UWARUNKOWANIA ARCHITEKTONICZNE
§ 2.
- Wejścia do budynku Ośrodka przy ul Wiewiórczej 64 :
- wejście główne do budynku nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych - w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,
- wejście tylne, od prawej strony budynku Ośrodka, przystosowane jest dla osób niepełnosprawnych, bez schodów wejściowych oraz wysokich progów o szerokości
90 cm.
- Przy wejściu tylnym znajduje się dzwonek dla osób niepełnosprawnych, którym powiadamia się pracownika Ośrodka o swojej obecności.
- Po otrzymaniu sygnału dzwonka, pracownik udziela osobie niepełnosprawnej pomocy w załatwieniu sprawy. Wyznacza się pracowników Rejestracji do obsługi osób niepełnosprawnych.
§ 3.
Na parkingu wzdłuż ulicy Wiewiórczej wyznaczono miejsce parkingowe dedykowane dla osób niepełnosprawnych.
§ 4.
W Ośrodku istnieje toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
ETAPY OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
§ 5.
- Po otrzymaniu sygnału dzwonkiem pracownik Rejestracji udaje się do osoby niepełnosprawnej.
- W celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy wyznaczony pracownik przeprowadza wstępną rozmowę z klientem. W przypadku osoby poruszającej się na wózku, otwiera drzwi wejściowe, aby osoba niepełnosprawna mogła wjechać wózkiem do budynku.
- Po ustaleniu przedmiotu sprawy pracownik, o którym mowa w ust. 1, informuje pracownika komórki organizacyjnej lub na samodzielnym stanowisku pracy właściwej/właściwego rzeczowo do rozpatrzenia sprawy, o konieczności obsłużenia osoby niepełnosprawnej bez zbędnej zwłoki. Jednocześnie informuje petenta o miejscu załatwienia sprawy, oraz opisuje sposób dotarcia do właściwego pokoju.
- Osoba załatwiająca sprawę, po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku Ośrodka.
OBSŁUGA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU SIĘ
§ 6.
- Osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą zrealizować sprawy w Ośrodku przy pomocy osoby przybranej, którą może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę niepełnosprawną w celu ułatwienia porozumienia.
- Zadaniem osoby przybranej ma być pomoc w załatwieniu spraw w Ośrodku. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo - migowego (SJM) ani sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
- Prawo, o którym mowa w ust. 1, może być ograniczone ze względu na zasady określone w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych ( t.j. Dz. U. z 2018 poz. 412).
DOSTĘP DO ŚWIADCZENIA USŁUG TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO
składany przez osoby uprawnione określone w art. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się
§ 7.
Ośrodek nie posiada możliwości zapewnienia usług tłumacza języka migowego.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 8.
Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik Ośrodka mając na uwadze zapisy Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych zobowiązany jest okazać osobie niepełnosprawnej wszelką pomoc.
Metryka strony